Är jag helt ute och cyklar?

Jag har nyssen påbörjat min femte termin, av sju möjliga, på lärarutbildningen i Halmstad.. Inte ofta, men ibland, har jag fått en känsla av att det kanske inte riktigt är min grej det här med läraryrket.. I samma stund som jag tänker så kan jag dock inte se mig någon annanstans än tillsammans med underbara barn.

Kanske är det så att jag bara tror att det är det här jag vill eftersom det bara är denna inriktning jag testat på? Praktiken i 8:an och 9:an gjordes på förskolor och i förskoleklasser. På gymnasiet gick jag barn och fritidsprogrammet och jag var mest inne på att bli förskollärare. Efter gymnasiet, från juni till november jobbade jag på ett fritidshem/ i en förskole klass. Sedan åkte jag till England i åtta månader och var Au-Pair. I England hade jag hand om en en pojke, 11 år och en flicka, 9 år. När jag kom hem strövikade jag på förskolor och från november 05 till Augusti 06 var jag fast vikare på en förskola. Hösten 06 började jag i Halmstad.. Och här är jag nu.. Att jobba på en förskola är definitivt inget alternativ för mig, det är nästan som om jag blivit allergisk mot det.

Jag har börjat fundera på om jag inte ska ta och göra något helt annat när jag är färdig med denna utbildningen i januari 2010.. Vad vet jag faktiskt inte.. Att jobba inom affär- eller restaurang - branschen är inte ett alternativ. Det jag tar mig an måste vara något praktiskt. Jag är grymt pysslig av mig när jag har den rätta inspirationen och jag tycker det är skitkul med pilleri och pillera. Jag har alltid fått höra att jag har gröna fingrar och jag funderade en gång i livet på att bli florist, nu skulle jag kunna tänka mig att ha det som hobby, men man måste ju utbilda sig till florist om man vill jobba som det...

På gymnasiet läste jag teckenspråk i två år och om jag får säga det själv så var jag grym på det, tyvärr blev det så att jag la det på hyllan och idag har jag glömt nästan allt. Men ofta tänker jag att jag ska gå en kurs och ta upp det igen. Det är sjukt kul och man jobbar ju faktiskt med händerna. Tänk att få vara tolk.. Skitkul! Vi fick testa på det under kursen och vi var på föreläsningar där det endast pratades teckenspråk, det var riktigt lärorikt!

Men jag faller ändå jämt tillbaka till det faktum att jag älskar att jobba med barn. Jag tror nog mest att det är utbildningen som skrämmer mig. Det är så mycket man ska kunna och tänka på som lärare. Man har ett sjukt stort ansvar och man måste ha massa energi. Har jag det? Har jag den orken? Visst, som jag sa till A när vi åkte förbi en skola, "varje gång jag ser en skola så blir jag glad, jag undrar hur det är att jobba på den skolan". Och jag läste en artikel i tidningen hemma hos mamma och pappa, om en skola i Båstad tror jag, där "alla" lärare var så himla engagerade i elevernas hälsa att de fått pris. "Tänk att få jobba med sådana kollegor som alla älskar detta yrket lika mycket som jag!" sa jag glatt till mamma.

Åh jag vet bara inte!

Jag tror bara jag behöver en paus från allt som har med detta att göra. Jag har ingen glöd kvar att plugga. Jo jag tycker att kursen vi läser är intressant, men jag har inte engagemanget att plugga. Jag har 8 böcker som jag borde ha läst men jag har tagit beslutet att inte göra det.  Jag läser bara de böcker jag ska skriva hemtenta om. Jag ser ingen mening med att läsa de andra, hur skojiga de än verkar. Och just den inställningen, att inte göra något för att det är "onödigt", är något som jag irriterat mig något fruktansvärt mycket på när mina kära klasskompisar bestämt sig för att göra så. Nu förstår jag dem. Pinsamt!

Aja, jag har ju ett och ett halvt år på mig att komma på hur jag ska göra. Det är ju inte så att jag inte tänker jobba som lärare någonsin, kanske inte bara direkt när jag e färdigpluggad..

ORKADE NI LÄSA? Ge mig tips och råd?

Seee Yaaa!

Kommentarer
Det var jag som skrev: Hanna

Visst orkade jag läsa :) Hoppas du hittar din glöd igen! Men vänta med att leta tills du blir frisk... det är mitt tips! allt är ju tråkigare och jobbigare när man inte mår bra! Tycker om dig, puss!

2008-09-24 @ 08:41:32
URL: http://spraka.blogg.se/

Skriv vad du känner för:

Jag heter:
Kom ihåg mig?

Email: (publiceras icke)

Din blogg:

Skriv här:

Trackback
RSS 2.0